Les moteurs des PMA



Le tableau des moteurs de 944 phase 1 et 2

2,5 L Atmosphérique M44 - 0X


moteur

Moteur Puissance R.V. Papillon des gaz Piston (groupe 0 en 100mm) DME Pipe échappement
M44 01 ou 03   944  <85 120kW 163 ch @ 5800
20.5 Nm @ 3000
10.6 944 110 091 04 (01)
944 110 094 01 (01 AUS J)
944 110 093 01 (03)
944 110 095 01 (03 AUS J)
944 103 074 04 944 618 111 00 /
944 618 111 01 (CH)
944 618 111 02 (S AUS  HK NZ )
944 618 111 03 ( F GB B GR  L I E P)
RAS
M44 02 ou 04   924 S 110kW / 150 ch @ 5500
192 Nm @ 3000
9.5 944 110 094 01
(02 AUS J)
944 110 095 01
(04 AUS J)
944 103 091 07 RAS
M44 05 ou M44 06 (automatique)  944 120kW / 163 ch @5800
205 Nm @ 3000
10.6 944 110 094 02 (05)  ou
944 110 095 02 (06 automatique)
944 103 074 03 944 618 121 03 944 111 987 01
M44 07 ou 08 (automatique) 924S  <88 110kW / 150 ch @ 5800
192 Nm @ 3000
9.5 944 110 094 03 944 103 091 07 944 618 121 04 944 111 987 03
(vis lambda prévue)
M44 09 ou 10 (automatique) 944 et 924S 88 118kW 160 ch@ 5900
210 Nm @ 4500
10.2 944 110 094 03 944 103 088 02 944 618 121 05 944 111 987 03
(vis lambda prévue)
M44 05 ou 09 Belge (B) 158 ch @5900
210 Nm @ 4500
? 944 110 009 02 idem moteur respectif idem moteur respectif idem moteur respectif

Donc :

Les modèles 88 (160ch) sont décomprimés de 10,6 à 10,2 par le biais de pistons différents  => Soit - 3,77% si on applique la diminution à la puissance ça ferais - 6,15 ch or on n'a en théorie bien sur que 3 ch de moins, le calculateur doit donc en compenser un peu ... ? ou sinon quizz du boitier papillon ... à regarder en diamètre ce que ça peut donner ....
même question pour la version Belge.

 

Modèles US :

ENGINE SPECS FOR 944 ALL & 968
 
MODEL CODE CYL BORE STROKE SIZE CR HP TQ
944 '83-'86 ROW M44/01-06 4 100 mm 78.9 mm 2479 cm3 10.6:1 163 151 ft-lb
944 '83-'86 USA M44/01-06 4 100 mm 78.9 mm 2479 cm3 9.5:1 150 137 ft-lb
944 '87-'88 M44/07-09 4 100 mm 78.9 mm 2479 cm3 10.2:1 158 140 ft-lb
944 '89 M44/11,12 4 104 mm 78.9 mm 2688 cm3 10.9:1 162 140 ft-lb
944S '87-'88 M44/40 4 100 mm 78.9 mm 2479cm3 10.9:1 188 170 ft-lb
944 Turbo '86-'88 M44/51 4 100 mm 78.9 mm 2479cm3 8.0:1 220 243 ft-lb
944 Turbo S '88-'91 M44/52 4 100 mm 78.9 mm 2479cm3 8.0:1 250 258 ft-lb
944 S2 '89 M44/41 4 104 mm 87.8 mm 3000 cm3 10.9:1 208 207 ft-lb
968 '92-'93 M44/43,44 4 104 mm 87.8 mm 3000 cm3 11.0 :1 236 225 ft-lb

Attention ce sont des données américaines, les puissances ne sont pas celles disponibles sur d'autres marchés !

 

Les pistons :

The following is for ALL 2.5 engines
turbo and non turbo -  

the thickness of the rings is as follows
1.5 mm
1.75 mm
3.0 mm
ringland tollerance is dependant on pistons
MAHLE                   -             KS
0.05 - 0.082            -            0.05 - 0.082
0.04 - 0.072          -            0.05 - 0.082
0.023 - 0.137       -            0.023 - 0.137

end gap on either KS or Mahle pistons is the same  
0.20 - 0.45
0.20 - 0.45
0.38 - 1.40

There are  3 sizes for all the 2. 5  blocks in standard size

0 = 99.980 to 100.00 mm
1 = 99.990 +/- 0.007 mm to 100.010 + /- 0.005 mm
2 = 100.000 to 100.020 mm
That’s why you will see a number stamped on top of a piston
0 – 1  or 2
If you have a  0  block  
You must install  a set of 0  pistons  
A #  1  block requires  a set of  # 1 pistons  

Now  
You can , of course bore the block to an oversize
But over size Genuine Porsche pistons are VERY rare  
Personally I have never seen a set in a car  
And have only ever sold one new set of oversize factory pistons

These are the factory oversize dimensions

1 st oversize = 100.480 to 100.50 mm for tolerance group  1 and 0 blocks
1 st oversize 100.490=/-0.007 to  100.21 +/- 0.005  - 1/1 blocks
1 st oversize 100.500 to 100.52 1  - 1 / 2  blocks 

Photos des modèles :

 

944 <87 ROW

84 - 85/1 = 163 CV - COMP RATIO = 10.6:1
85/2 - 87 = 163 CV - COMP RATIO = 10.6:1

D=100 mm

944 <87 US
standard type 2.5 na piston for the USA -
84 - 85/1 = 150 HP - COMP RATIO = 9.5:1
85/2 - 87 = 150 HP - COMP RATIO = 9.5:1

D=100 mm

924S / 944 >87

88 = 160 HP - COMP RATIO = 10.2:1
and looks just like the euro type piston with a smaller depression in the top of the piston -

 

944 TURBO - 2.5
86-88 M44/51 =220 HP - COMP RATIO = 8.0:1
88 + M44/52 TURBO S
= 250 HP - COMP RATIO = 8.0:1

D=100 mm

87 - 88 944 S 16 VALVE 2.5
190 HP- COMP RATIO = 10.9:0

D=100 mm

 

89 - 91 944 S2 16 VALVE 3.0
211 HP - COMP RATIO = 10.9:1

D=104 mm

 

http://www.944online.com/cgi-bin/forum/forum.cgi?board=944engine;action=display;num=1294677422

 

 


 

www.924cup.fr

 

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